سرخط خبرها

پادکست گشت‌وگذار | گذار چهارم: بقعه هارونیه 

بقعه هارونیه یکی از افسانه‌ای‌ترین بناهایی است که در خراسان وجود دارد.
  • کد خبر: ۲۱۸۴۵۲
  • ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰

به گزارش شهرآرانیوز، خراسان در طول تاریخ ایران، سرزمینی کهن و تاریخی بوده که از گذشته‌های دور محل وقایع ریزودرشت زیادی بوده است.

انسان‌های نامداری نظیر فردوسی در این سرزمین پرورش پیدا کردند. بقعه هارونیه یکی از افسانه‌ای‌ترین بناهایی است که در خراسان وجود دارد. هارونیه در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین آثار شهر توس است که در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار گرفته است.

کارشناسان و پژوهشگران زیادی سال‌هاست که بر روی این بنای تاریخی در حال تحقیق هستند تا راز و کاربری آن را کشف کنند. گفته شده است که زمان ساخت این بنا به قرن های هفتم یا هشتم هجری قمری باز می گردد؛ اما این موضوع هنوز به طور کامل ثابت نشده است.

هارونیه در میان مردم با نام های بقعه هارونیه، گنبد هارونیه و بقعه هارون نیز شناخته می‌شود. یکی از این افسانه‌ها مربوط به قرن‌ها پیش بوده که گفته می‌شود هارون الرشید از این بقعه برای زندانی کردن مجرمان استفاده می‌کرده است، اما در برخی موارد دیگر گفته شده است که در دوره پیش از اسلام این بنا آتشکده بوده است. حتی در کتب دیگری آمده است که این بنا محل شکنجه‌ی امام موسی کاظم(ع) و تعدادی از پیروان وی بوده است.

علاوه بر این‌ها،‌ برخی متون قدیمی هم از این بنا به عنوان نقاره‌خانه و مأمونیه نام برده‌اند.

در قسمت چهارم پادکست گشت‌وگذار سری به بقعه معمایی هارونیه زدیم تا رازهای این بنای عجیب را کشف کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->